"Livet är härligt att leva, bara man har tillräckligt svag
karaktär att njuta av det." - Sokrates

torsdag 24 mars 2011

Hämnden...

Har ni sett den?


Susanne Biers Oscarsbelönade film med Mikael Persbrant i huvudrollen.

Jag tyckte den var för jävlig.
Det kan gott vara att det är ett filmtekniskt mästerverk eller att Susanne Bier har en världsomvälvande regissörsteknik, men jag hade fantamig ont i magen i 113 minuter.
Det var elände, elände, elände från första till sista ruta.

Jag undrar vad det var som fick Oscarsjuryn att älska filmen? Kanske det gudfruktiga budskapet? "Vänd andra kinden till"... Eller den totalt obarmhärtiga strömmen av hjärtlösa, okänsliga och jävulska mäniskor som hela historien bygger på? För inte var det väl Knarkbrant Persbrant? Nä...

MEN, ska du se en bra film regisserad av Susanne Bier, så ska du se "Efter Bröllopet". Med Rolf Lassgård (Bier + svenska manliga huvudrollsinnehavare = Sant!) och underbara Sidse Babette Knudsen. Love it!

Nu är klockan mitt i natten och jag måste få bort ångestklumpen från magen som "Hämnden" har efterlämnat... Tror det får bli ett avsnitt av Columbo...
Lagom lättsmält, sådär...


XXX

Inga kommentarer: