"Livet är härligt att leva, bara man har tillräckligt svag
karaktär att njuta av det." - Sokrates

torsdag 24 mars 2011

Matorgie...!

Åh, vad jag har njutit!
Jag ÄLSKAR att laga mat! Jag är inte någon expert, men älskar att lära mig nytt.
Idag blev det ankbröst, syrlig balsamicosås, pommes frites (hade ingen potatis hemma!) kokta grönsaker (i brist på andra), sallad och rödlök.


Hela ensemblen sköljdes ner med ett franskt rödvin.
Gottgottgott!
Ankan blev helt perfekt!

Stekte den i torr panna (rikligt saltad och pepprad samt fettet skuret i rutmönster) på hög värme med skinnsidan neråt i 3-4 min. Vände och stekte i 2-3 min. In i 120° i ugn tills innertemp nådde 60°. Fräste snabbt på skinnsidan i het panna i två min och lät den sen vila 15-20 min. Smakar underbart... Anka är verkligen smakrikt! Och när fettkanten blir krispig... Mmmm...

Ja, det var den matorgien, det!
XXX

1 kommentar:

Anonym sa...

Och jag fick inget smaka.............