"Livet är härligt att leva, bara man har tillräckligt svag
karaktär att njuta av det." - Sokrates

måndag 20 juni 2011

Hembakat bröd!

Det är något visst, något trösterikt, med hembakat bröd...
Inte för att jag är ledsen, absolut inte, men jag får alltså en go känsla i magen av att baka bröd.


Idag blev det ett saftigt GI-bröd, som jag gjorde lite mindre GI genom att hälla i en smula brödsirap... Mums!

3 dl Dinkel fullkornsmjöl
3 dl rågmjöl
1/2 dl av vardera: linfrön, solrosfrön och pumpakärnor.
2 dl blandade nötter. Jag tog hasselnötter och mandel. Hackade ner dem i lite mindre bitar...
6 dl mild yoghurt. Man kan ta fil, men jag gillar inte syrligheten i den...
1,5 tsk bikarbonat
2-3 msk brödsirap - om du vill... Det ville jag!

Blanda allt i en stor skål.
Häll över i en smord brödform som är bröad med sesam eller vallmofrön..


Grädda nederst i ugnen på 175° i 40-45 min.

Njutbart med stark ost och marmelad...

Det är såå gott! Men mäktigt... Orkade inte ens äta två skivor...

Tataa!
XXX

1 kommentar:

Karro sa...

Åh mums va gott! Tack för receptet! Snor genast det;-)!
Kram K