"Livet är härligt att leva, bara man har tillräckligt svag
karaktär att njuta av det." - Sokrates

fredag 10 augusti 2012

Edamamebönor...

Jaaa! Sverige i OS-final i handboll! Som om jag helt plötsligt blivit idrottsintresserad....

Har kockererat ikväll!

Körde in en storkyckling ? i ugnen..



Hällde lite naturell yoghurt i ett kaffefilter för att sen röra ihop till en sås. Lite smalare än att ta turkisk yoghurt som annars är gott att ha till kalla såser. Den yoghurt jag använde har 3% fett, turkisk har 10%, just for info...
Men "rinner man av" den naturella, blir den lika tjock och gottig som den turkiska..



Och medan kycklingen står i ugnen förbereder jag en varm sallad med edamamebönor. En asiatisk böna som ofta serveras kokt och saltad med flingsalt på sushirestauranger. Väldigt proteinrik.
Jag kokar upp bönorna i saltat vatten, och häller sen av vattnet. Bönorna är färdiga.



Sen sköljer jag och skivar champisar. Japp. Jag sköljer svampen. Varför inte? Det där med att smaken försvinner är bogus. Skulle smaken försvinna när det regnar i skogen, då, eller..? Och jag steker av all vätska i svampen innan jag tillsätter en smula olja...



Sen fräser jag skivade vattenkastanjer och rödlök...



..och skålar för det! Hej!



Till sist slänger jag allt i pannan; Bönor, vattenkastanjer, rödlök, en skivad vitlök, en skvätt hoisinsås, salt och peppar och fräser upp snabbt.
Den avrunna yoghurten blandar jag med diverse attiraljer jag hittar i kylskåpsdörren: Chilisås, en smula barbecuesås, senap, mm...

Det smakade alldeles utmärkt, kan jag hälsa och säga!



Tror jag gör den salladen i morgon också.
Då kanske jag kommer ihåg att ta med de rostade sesamfröna jag glömde idag, samt att jag kommer spritsa bönorna.

Nu ska jag ha mig ett glas vin mer!

Tataa!
XXX

2 kommentarer:

Anonym sa...

Maj Gadd så gott det lät! När kan jag komma?!

Virre sa...

Men.. de där lät ju lite makalöst gott! Ska försöka lägga på minnet tror jag!

Ha de fint!